ADDRESS

My photo
Contact us:. 082-239400/ 014-8867100, Malaysia
Lot 9820, Sublot 4, Sect 65, K.T.L.D JALAN SEMARAK ,KUCHING, SARAWAK

Saturday 28 May 2016

RAWATAN SPA BODY SCRUB DAN LULUR

Body scrub adalah cara meratakan  butiran halus ke permukaan kulit dengan cara menggosok. Tujuannya untuk mengelupas kulit ari /kulit mati. Hasilnya kulit akan terlihat lebih cerah kerana lapisan kulit  mati telahpun dibersihkan.
Lulur,  sebenarnya prosesnya hampir sama dengan body scrub. Lulur juga membuang kulit mati dengan digosokkan pada kulit, bentuknya saja yang beda. Body scrub bentuknya adalah butiran halus sedangkan lulur berbentuk pasta .
Cara pemakaian – Tubuh disapukan dengan minyak zaitun atau aromaterapi dan dibiarkan menyerap. serbuk lulur ditambah air , biarkan kembang, kemudian ditempel ke kulit selama kurang lebih 15 minit . Biarkan selama 15 minit, Rasa sejuk  lulur yang melekat di kulit  dapat menimbulkan rasa nyaman. sebelum digosok untuk mengelupaskan sel kulit  mati. 
Lulur juga biasannya dicampur bahan tambahan misalnya dengan kunyit, tepung beras, minyak zaitun, dan lain-lain. Bahan-bahan yang mengandung zat aktif itu menyerap dalam pori pori kulit dan bekerja pada kulit untuk mendapatkan efek tertentu. Misal, dengan adanya minyak zaitun membuat kulit yang kering menjadi lembab; kunyit dan tepung beras membuat kulit jadi lebih cerah . Tetapi jangan terlalu mengharapkan kesan yang cepat kerana secara logik lulur yang dibiarkan seharian barulah efeknya kelihatan nyata.
Sedangkan spa adalah perawatan yang dilakukan oleh suatu tempat khusus yang terdiri dari urut dan lulur. Urutan  ini supaya merehatkan ketegangan otot-otot, ditambahkan dengan minyak seperti aroma terapi yang mampu merehatkan minda . Di spa biasanya disediakan tempat untuk dengan memakai aroma terapi dan lulur, atau berendam dengan aroma terapi.
Setelah melakukan lulur atau body scrub jangan lupa menyapu  pelembab pada kuit sebagai pelindung kulit selepas rawatan. Pemberian pelembab dilakukan segera setelah badan dibersihkan dan dibiarkan separa kering menggunakan tuala.

Perawatan spa, lulur dan body scrub sebaiknya dilakukan tidak melebihi dua kali seminggu. Sebab, kalau kulit kita terlalu sering digosok, dan bila sudah tidak ada kulit mati yang terkelupas masih terus digosok, akan mengakibatkan iritasi/ radang. Perlu diingat, manusia normalnya berganti kulit setiap 28 hari. Dengan mandi sehari dua kali, sudah cukup bersih. Namun bila mau lebih bersih, tambah dengan lulur atau body scrub dua kali seminggu.

No comments: